Wanita Pngidap K4nser Kongsi Kisah, Makin Sembuh Apabila Mengamalkan Zikir Ini 100 Kali Sehari


Ujian atau dugaan mungkin dianggap cuba dielak oleh kita sebagai manusia biasa, namun ketahuilah setiap ujian yang diberikan itu mempunyai pelbagai hikmah yang mungkin akan memberi pengajaran kepada diri kita.

S4kit menjadi salah satu ujian yang terkadang tidak mampu untuk dihadapi oleh setiap orang terutama bagi penghidap knser. Namun kebanyakan pes4kit knser mempunyai semangat dan keyakinan yang tinggi walaupun ujian yang perlu dihadapi mereka sangat berat.

Seperti yang dihadapi oleh wanita tabah ini, Nor Hidayah Arifin melalui kiriman Faceb0oknya berkongsi coretan mengenai dirinya yang mengh1dap knser thyroid dan memberi semangat kepada pes4kit-pesak1t knser lain yang menghadapi nasib sama sepertinya.

Hidup MATl Itu Atas Kehendak Allah, Bukannya Knser

Aku adalah salah seorang pesak1t knser thyroid / metastatic papillary thyroid carcinoma yang masih sihat hingga ke hari ni. Tujuan cerita ni aku nak bagi semangat kepada pes4kit-pesak1t knser di luar sana untuk semua golongan.

Aku mengh1dap knser seawal usia aku 28 tahun ,pada tahun 2018 . aku tahu semua ni bila aku meIahirkan anak yg ke 2. Satu ketmbuhan yang besar ada ditengah-tengah leher, biji itu membesar dengan cepat, menyebabkan aku sukar menelan dan susah bernfas ketika tidur, lalu aku terus ke h0spital untuk medical checkup, setelah d0ktor membuat ujian imbasan ultrasound dan biopsi aku di diagnose knser thyroid. Untuk pertama kali aku dapat tahu tentang peny4kit ni , seluruh badan aku mengeletar ketakvtan , hati aku berkata ” Ya Allah beratnya ujian yang kau beri ini ” . Aku terkejut dengan apa yang d0ktor kata ” Adik , adik tahu tak yang sekarang adik pos1tif knser ” .tulah suara yang keluar dari mulut d0ktor yang pertama aku dengar time tu.

“Macam mana aku nak bagitahu keluarga tentang penyak1t ni?”

Aku terdiam bisu masa tu di sepanjang perjalanan aku pulang ke rumah. Fikiran aku celaru ” Macam mana aku nak bagitahu keluarga tentang peny4kit ni ? Macam mana perasaan keluarga aku bila dapat tahu aku hidap knser ” Bagaimana kehidupan aku selepas ini?

Aku sebak bila ingat balik saat tu . Masa tu aku tak dapat keluarkan setitis pun air mata . Kerana mungkin aku teramat terkejut dan tak percaya apa yang aku ini menghidap knser . Knser adalah peny4kit MATl .

Dua bulan selepas itu aku dimasukkan ke w4d , keadaan aku semakin hari semakin teruk , aku jadi mudah sesak nafas sampaikan nak menelan air liur pun jadi susah , nafas aku makin hari makin pendek tapi aku berdiam sahaja aku tak mahu menceritakan kepada keluarga aku apa yang aku rasa, aku tidak mahu mereka terlalu bimbang. Selepas 11 bulan operat1on pertama selesai radioaidin/kim0terapi Aku dikejutkan lagi dengan keputusan d0ktor yang knser aku hidap ini bukan berada di satu tempat , tapi knser ni dah mer3bak ke beberapa tempat yang lain . Knser aku bermula dari leher lalu mereb4k ke limfa .

Saat itu air mata menitis, dengan der1ta itu
Aku dimasukkan ke w4d lagi untuk membuang sel knser kali kedua, setiap pagi d0ktor akan ambik d4rah dan aku dimasukkan d4rah kerana bacaan hb sangt rendah 6 sahaja sebab aku pengh1dap alpha thalasmia , rambut aku mula gugur satu persatu , lidah aku mula hilang rasa ,badan aku teramat panas, jari-jari tangan aku terb4kar kerana kesan daripada kim0terapi, Barulah saat itu air mata aku menitis , dengan derita tu . ” Allahu Akbar , aku redha ya Allah , aku redha jika ajaI aku sudah hampir , Kalau ajaI aku masih panjang, teguhkan aku menempuh ujian-Mu ini “.

Aku ingat lagi nasihat dari seorang d0ktor, dokt0r surgical surgery dokt0r yang handle k3s aku, dia juga d0ktor yang mengetuai dua kali operat1on aku berturut turut. Aku dinasihatkan untuk tabah dengan ujian Allah ini , aku disarankan supaya berzikir dan selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW , jangan meninggalkan solat !!!. Ingat Allah ! , ingat Allah !, ingat Allah !. Yakin lah dengan kuasa Allah. Allah sahaja tempat kita bergantung .

Kekuatan dalaman yang kita dapat ketika solat sangat luar biasa.

Alhamdulillah , aku menjaga zikir dan selawat ku . Berzikir lah setiap hari sekurang2 100x Subhanallah , Perbanyakkan baca al-quran . Jika tak mampu solat berdiri maka duduk la , jika tak mampu lagi lakukanlah sambil baring . Ingat lah peringatan ni . laksanakan solat dan doa kepada-Nya

Kekuatan dalaman yang kita dapat ketika solat sangat luar biasa .Kerana ketika kita solat kita merendahkan diri kita kepada Al- Khaliq yakni Pencipta kita . Kita merendahkan diri kita di hadapannya dan kita bergantung kepada-Nya . tetapkan hati kita hanya mahukan Keredhaan-Nya .

Alhamdulillah , aku sekarang sihat dan sudah kembali sedia kala Kebanyakkan orang semua ragu-ragu dengan cerita aku ni , sebab kalau tengok diri aku , memang seperti orang yang sihat dan tidak pernah dapat apa-apa peny4kit sekali pun . Alhamdulillah . Raw4tan aku sekarang hanya follow up di h0spital 6 bulan sekali .

Usahalah untuk buat raw4tan, ikhtiarlah raw4tan kampung sekali pun

Buat pesak1t diluar sana , jangan cepat berputus asa , yakinlah ujian yang Allah beri ini kepada orang-orang yang mampu laluinya .

Anda mampu . Percaya lah ! ,Orang seperti anda adalah orang yang terpilih . Usaha lah untuk buat raw4tan , ikhtiarlah raw4tan kampung sekali pun . kalau aku cerita rawatan yang aku pernah buat , lagi panjang lah cerita ni . jadi aku tamat di sini .

Jangan tinggalkan solat , banyakkan berdoa , Redha dan terus BERSABAR.

Netizen rata-ratanya memuji sikap positif puan Hidayah serta mendoakannya sentiasa diberkati dan diberikan kesmbuhan yang segera.

Sumber Dan Rujukan