[Terkini] ‘Satu2nya Ank LeIakiku Prgi..’ Baju Melayu Hltam Pmintaan Terakhir Adik Ikram – lbu

 


“Saya sudah belikan baju Melayu berwarna hltam seperti yang dipesannya untuk digunakan pada Hari Raya Aidilfitri kelak, tetapi rasa terkilan kerana kini semuanya hanya tinggaI kenangan,” luah Rugiah Saban.

Rugiah adalah ibu kepada Muhd Ikram Abdullah yang dijumpai rntung dalam kejadian kebak.aran sebuah rumah di Kampung Masjid Kuala Baram, di sini pada petang Selasa.


Dalam kejadian menya yat hati itu, Muhd Ikram, 12, dijumpai rntung di bawah tlmbunan zink di kawasan bawah rumah oleh pasukan bomba semasa kerja-kerja penilaian tempat kejadian dijalankan.

Rugiah, 39, berkata, beliau sempat berasa peIik dengan sikap anaknya baru-baru ini yang meminta untuk dibelikan baju Melayu hltam untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri yang akan datang.


“Saya peIik disebabkan dia tldak pernah meminta dibelikan macam-macam daripada saya sebelum ini, dia juga seorang yang pemaIu, dengan saya sendiri juga dia maIu nak minta apa-apa. Tapi cuti sekolah baru-baru ini dia tiba-tiba minta dibelikan baju baharu untuk dipakai pada raya kelak.

“Saya sudah belikan baju sejuk, seluar dan baju Melayu hltam seperti permintaannya, dan Jumaat lepas dia baru sahaja mencuba baju tersebut dan menyukainya, malah dia sempat berkata dia nampak kacak dengan baju baharu itu,” katanya dengan nada sbak ketika ditemu bual Utusan Borneo di lokasi kejadian, hari ini.


Rugiah turut berkongsi bahawa Muhd Ikram yang merupakan anak ketiga daripada lima beradik itu juga merupakan satu-satunya anak lelakinya, patuh kepada orang tua, tldak pernah mninggaIkan solat dan berpuasa.

“Rumah saya di Senadin, kebiasaannya setiap hari Jumaat saya akan mengambilnya pulang ke rumah dan pada hari Ahad akan dihantar semula ke rumah neneknya di sini (Kampung Masjid Kuala Baram) kerana dia bersekolah berdekatan sini.


“Terakhlr kali saya bersama dia adalah Ahad Iepas sebelum saya menghantarnya pulang ke Kuala Baram. Sabtu kami sempat bawa dia berbuka puasa bersama.

“Hari Sabtu itu dia sempat beritahu saya untuk tldak mahu pulang ke rumah nenek, mahu tinggaI dengan saya sahaja di Senadin, nak sekolah dekat dengan rumah, tapi saya pujuk dia untuk tunggu habiskan tahun enam dulu baru dapat berplndah sekolah dekat dengan saya,” ujarnya.


Rugiah tldak dapat mena han tngisan ketika memegang basikal yang dibelikan untuk Muhd Ikram pergi ke sekolah.

Sementara itu, dalam kejadian terbabit lapan penghuni hiIang tempat berteduh apabila rumah jenis separuh kekal berstruktur k.ayu itu mu.snah sepenuhnya.

Maklumat dari Pusat Gerakan Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Negeri Sarawak berkata, pihaknya menerima panggilan kecem.asan mengenai kebaka.ran itu sekitar jam 4.59 petang.

“Seorang lelaki wrga emas berusia 60 tahun meIecur 30 peratus di belakang bdan dan diberikan rwatan awal oleh Unit Bantuan Perkhidmatan Kecema.san (EMRS) sebelum kemudiannya dihantar ke Hspital Miri bagi mendapatkan rwatan lanjut.


“Menurut saksi, ketika berlaku kebaka.ran mngsa dipercayai sedang tldur bersama makciknya namun makciknya sempat menyeIamatkan diri keluar dari rumah, manakala mngsa gagaI dikesan sebelum kemudiannya dijumpai rntung di bawah tlmbunan zink oleh pasukan bomba,” katanya.

Operasi pema daman dijalankan sepasukan 10 angg ota dari BaIai Bomba dan Penyelamat (BBP) Lopeng dengan dibantu lapan angg ota BBP Miri.

Jnazah Muhd Ikram selamat dikebu mikan di Tanah Perkburan Islam Kampung Masjid Kuala Baram sekitar jam 11 malam Selasa.

Sumber: ub