“Alhamdulillah,V.Irus D.Ahtakde Dan Bolehbalik Rumah”, Doktor Beritahu Sesuatu Dan Amyra S.Edikitrisau Kerana Ianya Berkaitan Ja.Ntungtetapi Ia Tidaklah Kr.Itikal Sebenarnya.


Pelakon berb.akat besar, Amyra Rosli terus berd.epan ujian apabila anak keduanya, Ayra Aryssa, 2, disahkan men.galami masalah j4ntung selepas dij.angkiti v.irus Ka.wasaki lebih seminggu lalu.

Amyra atau Nur Amira Izzati Rosli, 30, mem4klumkan, Ayra Aryssa terpaksa menjalani r4watan intensif termasuk diberi sejumlah besar ubat-ubatan untuk membantu ba.dannya pulih seperti sedia kala.

“Doktor memaklumkan v.irus tersebut sudah tidak ada dalam badan Ayra. Bacaan d.arah juga sudah stabil. Cuma sekarang ini, j4ntungnya terkesan dan mula berair kerana saluran d.arah mengembang.

“Dia juga masih demam, suhu badan kadangkala mencecah sehingga 39 darjah Celsius. Badan masih membengkak dan tak boleh berjalan. Memang fizikalnya berubah, tidak k.urus seperti sebelum ini.

“Setiap hari dia diberikan ubat-ubatan. Ada lebih kurang dalam 10 biji kesemuanya. Badannya belum mampu pulih sendiri. Saya tak sanggup tengok dia menangis ke.sakitan, sampai tak berair mata. Tetapi doktor kata itu sahaja prosedur yang perlu dilakukan untuk kesembuhannya,” luahnya.

Pada 6 April lalu, Ayra Aryssa dibawa ke sebuah h.ospital swasta di Kuala Lumpur selepas demam panas dengan suhu badan mencecah 41 darjah Celsius.

Kemudian, pada 10 April lalu, Amyra dan suami, Amar Baharin bergegas ke h.ospital apabila dimaklumkan bacaan oksigen anak mereka itu secara tiba-tiba menurun.

Dalam pada itu, Amyra juga memaklumkan bahawa doktor mengesahkan bahawa Ayra Aryssa mengalami ja.ngkitan luar biasa yang mengak.ibatkan dia terpaksa dir.awat dengan cecair intr.avenous im.mune gl.obulin IVIG dalam kadar yang tinggi.

“Doktor sahkan bukan j.angkitan biasa. Ayra juga perlu dirawat dengan IVIG sehingga 16 botol. Saya kena tabah untuk melihat dia sembuh. Tutup mata, hari-hari da.rah dia diambil. Sebenarnya, memang tak sanggup. Tetapi saya kena akur.

“Saya terpaksa lupakan waktu untuk rehat. Dalam keadaan sekarang, terlalu banyak untuk difikirkan. Dengan pindah rumah lagi. Penggambaran lagi.

“Tapi saya percaya, ujian yang Allah bagi ini dia sertakan dengan jalan yang dia mudahkan. Saya bersyukur. Sebelum Ayra s.akit, saya sa.kit terlebih dahulu sampai tak mampu berjalan. Sekarang saya sembuh dan mampu jaga dia. Saya tak dapat bayangkan kalau saya dan Ayra s.akit dalam waktu yang sama,” ujarnya.

Pada masa yang sama, Amyra juga bersyukur kerana diberi kekuatan, selain menerima banyak doa dan kata-kata semangat daripada masyarakat yang prihatin dengan keadaan anaknya.

“Ya Allah. Ramai sangat yang mendoakan. Bukan sahaja yang berada di Malaysia, malah juga yang berada di Mekah. Saya rasa terharu. Tak tahu macam mana hendak balas jasa baik semua yang mendoakan. Saya sebak membaca doa-doa mereka.

“Saya kena kuat. Saya cakap pada Amar, tolong beri saya kekuatan. Saya sudah seminggu tak jumpa anak sulung kerana perlu berada di h.ospital.

“Apa pun saya letak kepercayaan kepada Allah SWT. Saya serahkan kepada doktor pakar yang merawat. Mungkin inilah jalannya, saya reda dan akur dengan ketentuan-Nya,” tambahya.

Alhamdullilah, Boleh Balik

Anak kedua pasangan pelakon Amar Baharin dan Amyra Rosli iaitu Ayra Aryssa, 2, yang dijangkiti p.enyakit K.awasaki dan ditahan di sebuah pusat perubatan, di sini, sejak Selasa lalu dibenarkan keluar h.ospital, hari ini.

Amyra, 31, atau nama sebenarnya Nur Amira Izzati Rosli bagaimanapun berkata, tahap kesihatannya masih perlu dipantau ekoran saluran d.arah ke j.antung b.engkak dan terdapat air dalam j.antung.

“Kesembuhan belum sepenuhnya, cuma v.irus dak tak ada. Bacaan d.arah pun okay. Tapi doktor maklumkan saluran d.arah ke j.antung b.engkak dan j.antung ada sedikit air. Apabila dengar berkaitan j.antung risau juga.

Namun, bukan j.antung kr.itikal. Jangan salah sangka. Itu sebab apabila doktor dah benarkan keluar saya agak risau juga. Tapi doktor suruh bagi persekitaran lain. Apabila saya bawa dia jalan-jalan di tingkat bawah h.ospital tu, dia okay, Masuk bilik dia nangis. Itu yang doktor kata dia kena ada persekitaran lain,” katanya.

Amyra juga pelakon drama Jangan Menangis Cinta yang ditayangkan di saluran Astro berkata, anaknya akan dipantau dan dijaga oleh ibunya.

“Apabila dah pulang ke rumah, jadi kena pantau dan makan ubat diberi. Buat masa ini mak saya tolong jaga sementara saya pergi kerja. Doktor juga pesan jika ada s.imptom semula kena cepat bawa ke h.ospital.

“Sejujurnya saya bersyukur dan gembira adik Ayra sudah dibenarkan keluar. Sebab sudah seminggu juga saya tidak tidur dengan Anaqi anak sulung sebab setiap kali habis penggambaran saya terus ke h.ospital.

“Saya juga akan sentiasa menghubungi doktor dan buat pemeriksaan lanjut kesihatan anak. Dalam masa sama, saya takkan henti usaha dan ikhtiar,” katanya.

Kredit : HM