‘Pilu Se0rang lsteri’- Dunia lsteri Gel4p Gelita Jumpa May4t Suami Terg4ntung Dengan Tali Buaian.


SOAL jodoh, ma.ut serta rezeki sememangnya kententuan Yang Maha Esa.

Namun siapa sangka, suami yang dikahwini sejak 18 tahun lalu pergi buat selamanya menin.ggalkan wanita ini terk0ntang-kanting membesarkan empat anak mereka.

Lebih tra.gis, si suami menin.ggal dunia dengan cara yang langsung tidak terjangkau dek fikirannya mahupun anak-anak.

Kisah menyentuh hati yang meni.mpa keluarga ini dikongsikan aktivis kemasyarakatan, Natipah Abu, di laman Faceb00k selepas diceritakan kembali oleh wanita bernama Yuliana Zainal.











“Beberapa kali, saya cuba bertanya apa yang mengganggu fikirannya. Tapi dia berte.gas mengatakan saya tak perlu tahu, biarlah dia sendiri yang memikirkannya,” tulis Natipah sebagaimana yang diceritakan kembali oleh Yuliana.

Munurut Yuliana, 43, sekalipun keadaan suaminya banyak berubah sehingga tidak keluar bekerja menyara keluarga, namun dia sama sekali tidak mema.rahi lelaki berkenaan kerana cuba memahami situasi yang dihadapinya.






“Sekitar jam 4 petang, ketika saya pulang, saya nampak motosikal suami ada di luar rumah. Saya lega kerana suami akhirnya pulang ke rumah.

“Apabila melangkah ke dalam rumah, saya dengar bunyi air paip dari arah bilik kami. Saya sangka suami saya sedang mandi. Lama tidak keluar, saya memanggil-manggil suami. Tetapi panggilan saya tidak berjawab.

Kita juga hendak membaiki kerosakan utama dan membeli keperluan utama rumah ini agar kelima beranak ini tidak terus hanyut di dalam kese.dihan.

“Saya pun masuk ke dalam bilik. Saat masuk, terasa hendak put.us nya.wa apabila ternampak tubuh suami tergant.ung dengan tali buaian terje.rut di leher.

“Saya tak mampu hendak berkata apa-apa lagi. Meraung saya memeluk kedua belah kaki suami yang terjuntai. Terasa gelap gelita dunia saya,” ceritanya yang menetap di sebuah kampung di Baling, Kedah.







“Saya kesian kepada anak-anak. Mereka menanggung ke.san trau.ma yang bukan mudah untuk diluah,” ujar ibu kepada empat cahaya mata berusia dalam lingkungan lima hingga 17 tahun.

Mengambil alih tanggungjawab sebagai ketua keluarga ketika ini, Yuliana yang hanya mengambil upah meng0pek ikan bilis sebagai mata pencarian berkata dia sedaya upaya mencari rezeki agar pelajaran anak-anaknya tidak terabai.

“Walaupun kami susah, persekolahan anak-anak tak pernah kami abaikan. Anak sulung saya sangat cemerlang dalam pelajaran dan berada di asrama penuh.


“Hanya pelajaran saja yang mampu saya beri kepada anak-anak demi masa depan. Saya berharap anak-anak saya memiliki masa depan yang baik berbanding apa yang saya ada dan lalui hari ini,” katanya lagi.

Sehubungan itu menurut Natipah, dia menggerakkan inisiatif Sedekah Jumaat bagi membantu Yuliana dan empat anaknya membina hidup baru setelah kema.tian ayah mereka baru-baru ini.

“Selain membeli kelengkapan hari raya, kita juga hendak membaiki kerosakan utama dan membeli keperluan utama rumah ini agar kelima beranak ini tidak terus hanyut di dalam kese.dihan,” kata Natipah.

Sehingga kini perkongsian Natipah di laman Facebook meraih 263 shares.

Sumber : m star